PLAN PRACY
MIEJSKIEGO ŻŁOBKA DZIENNEGO
W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM
UL. BELZACKA 97
NA LATA 2017 - 2020
ZADANIA WIODĄCE NA LATA 2017 - 2020
Zadania opiekuńczo - wychowawczo - edukacyjne:
Adaptacja przyjazna dziecku
"Małymi kroczkami zostaniesz z nami"
Stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka
"Dzieciństwo na całe życie"
Bezpieczny Maluszek
"Bezpieczeństwo to podstawa, to dla dzieci ważna sprawa"
Wychowanie przez sztukę
„Ze sztuką od najmłodszych lat"
Wychowanie zdrowotne - kształtowanie samodzielności u dzieci
„Dużo wiem, umiem sam i o zdrowie swoje dbam”
Już czas poznać świat wokół nas - wprowadzenie dzieci w świat przyrody
"Z przyrodą za pan brat"
PLAN PRACY
bloki tematyczne realizowane
w latach 2017 - 2020
WRZESIEŃ /PAŹDZIERNIK
Program adaptacji dla dzieci nowoprzyjętych
ADAPTACJA PRZYJAZNA DZIECKU
„Małymi kroczkami zostaniesz z nami“
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa
- Poznawanie nowego otoczenia
- Poznawanie rytmu dnia
- Dziecko w grupie rówieśników
- Przyjazny dywan
Rozpoczęcie dokumentowania obserwacji dzieci pod kątem ich rozwoju psycho- motorycznego
w Kartach Obserwacyjnych Rozwoju Dziecka.
PAŹDZIERNIK – SIERPIEŃ
Wdrażanie programów realizowanych przez cały rok szkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU SPOŁECZNO-EMOCJONALNEGO DZIECKA
"Dzieciństwo na całe życie":
- „Przytulanki – kołysanki” , zabawy paluszkowe M. Bogdanowicz metodą na wywołanie radosnego nastroju i budowanie zaufania i więzi miedzy dzieckiem a opiekunką.
- „Kto się bawi, ten się uczy“ - zabawa podstawą rozwoju dziecka.
- Integracja sensoryczna - zabawy rozwijające sprawność psychomotoryczną dzieci w wieku żłobkowym.
- "Dziś są moje urodziny, wszyscy razem się bawimy!" – urodzinowe świętowanie w grupie rówieśników.
- Dzień Pluszowego Misia.
BEZPIECZNY MALUSZEK
„Bezpieczeństwo to podstawa, to dla dzieci ważna sprawa“
- Bezpieczeństwo dzieci w żłobku naszym priorytetem podczas zajęć opiekuńczo – wychowawczych.
- Zajęcia edukacyjne – bezpieczeństwo w domu i na drodze, w żłobku i podczas wakacji.
- Wizyta Straży Pożarnej – pokaz , pogadanka, wspólne zabawy w ogrodzie.
- Ćwiczenia ewakuacyjne z użyciem węża.
- „Zasady poruszania się po drodze“ - spotkanie z Policjantem.
WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ
„Ze sztuką od najmłodszych lat“
- „Muzyka i śpiew, pląsy i taniec“- zajęcia rytmiczne : inspirowanie do wyrażania nastroju poprzez ruch i zabawy muzyczne.
- „Na bębenku marsza gram“ - zaznajomienie dzieci z wyglądem i dźwiękami instrumentów muzycznych.
- „W teatrzyku przedstawienie, w żłobku wielkie poruszenie“ - inscenizowanie wierszyków i bajek. Dziecko widzem i aktorem.
- „Kolorowe kredki w pudełeczku noszę“ - zajęcia rozwijające sprawność manualną i pobudzające wyobraźnię dziecka z użyciem farb, plasteliny, kredek itp.
- „Niech żyje bal!“ - zabawa karnawałowa .
- „Na kartach książeczki mieszkają bajeczki“ - rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez opowiadanie i czytanie bajek.
- „Nasze tradycje“ - zajęcia tematyczne dotyczące świąt oraz związanych z nimi zwyczajów. Wykonywanie ozdób i dekoracji świątecznych.
WYCHOWANIE ZDROWOTNE - KSZTAŁTOWANIE SAMODZIELNOŚCI U DZIECI
„ Dużo wiem, umiem sam i o zdrowie swoje dbam“
„Małymi kroczkami ku samodzielności“ - opanowywanie umiejętności samoobsługowych.
„Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki“ - nauka samodzielnego spożywania posiłków oraz przezwyciężanie uprzedzeń do potraw;
„Dbam o czystość- rączki myję i nocniczka też użyję“- przyzwyczajenia higieniczne podstawą wychowania zdrowotnego.
„Pomóż mi zrobić to samemu“ - kształtowanie samodzielności
u dzieci.
„Książki na półkę, klocki do szafki – posprzątane juz zabawki“ - wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
„Gimnastyka ważna sprawa dużo zdrowia i zabawa“- gimnastyka ogólnorozwojowa.
JUŻ CZAS POZNAĆ ŚWIAT WOKÓŁ NAS - WPROWADZENIE DZIECI W ŚWIAT PRZYRODY
"Z przyrodą za pan brat"
- Zielony kącik w naszej sali.
- „Przyroda wzywa nas swym echem“- otwieranie oczu i nadstawianie uszu na wszystko, co się dzieje w przyrodzie.
- „Mały Ogrodnik“ - śledzenie rozwoju posadzonych roślin.
- „Mój dziadek dał mi psa“ - inspirowanie aktywnej , pozytywnej postawy dziecka do zwierząt i ptaków.
- Cztery pory roku w żłobkowym ogrodzie- zaznajomienie ze zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie w związku ze zmianami pór roku.
- „ Wszystkie dzieci są radosne, bo za oknem widać wiosnę“ - topienie Marzanny i powitanie Wiosny.
- „Piosenka z przyrodą w tle“ - śpiewanie i inscenizowanie poprzez ruch piosenek o przyrodzie i zjawiskach atmosferycznych.
CZERWIEC / SIERPIEŃ
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM RODZINNYM
"Rodzice i wychowawcy powinni być dla siebie sprzymierzeńcami, którzy dążą do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla swoich dzieci i wychowanków."
- Organizowanie imprez z udziałem rodziców – piknik rodzinny okazją do bliższego uczestniczenia w życiu Żłobka.
- Zebranie ogólne i warsztaty dla rodziców.
- Spotkania z rodzicami podczas Dni Otwartych Żłobka.
- Podsumowanie i wnioski z pobytu dziecka w placówce – zaznajomienie rodziców z Kartą obserwacji rozwoju dziecka.
- Pożegnanie dzieci odchodzących do przedszkola.
HARMONOGRAM
ZAJĘĆ, WARSZTATÓW , DNI OTWARTYCH ORAZ UROCZYSTOŚCI
W MIEJSKIM ŻŁOBKU DZIENNYM W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM
WRZESIEŃ
Zebranie ogólne dla rodziców.
PAŹDZIERNIK
Wizyta w zaprzyjaźnionym przedszkolu .
Pasowanie na żłobkowicza.
LISTOPAD
Światowy Dzień Pluszowego Misia – zajęcia wewnętrzne.
Sesja fotograficzna
GRUDZIEŃ
Wizyta Św. Mikołaja- sesja fotograficzna
Konsultacje dla rodziców
STYCZEŃ
Dzień Babci i Dziadka – Jasełka
Spotkanie z bajką – Teatrzyk dla Dzieci – Teatr PINOKIO
LUTY
Bal karnawałowy – Ostatki
Sesja fotograficzna
MARZEC
Witamy wiosnę – topienie Marzanny
KWIECIEŃ
Spotkanie z bajką – Teatrzyk dla Dzieci – Teatr PINOKIO
Wielkanocne „Jajeczko” - wystawa prac świątecznych
MAJ
Wizyta Straży Pożarnej – pokaz, pogadanka , próbna ewakuacja.
Pierwsza pomoc przedmedyczna- szkolenie przypominające
Konsultacje dla rodziców
Sesja fotograficzna –foto książka dla dzieci odchodzących do przedszkola
CZERWIEC
Filharmonia w zaprzyjaźnionym przedszkolu
Festyn w ogrodzie żłobka z okazji „Dnia Dziecka”
Pożegnanie dzieci odchodzących do przedszkola
Warsztaty dla rodziców
Dni Otwarte
Zebranie ogólne dla rodziców
SIERPIEŃ
Zakończenie roku szkolnego
RAMOWY PLAN DNIA
6.00 – 8.30 przyjmowanie dzieci
8.30 – 9.00 śniadanie
9.00 – 11.30 zajęcia opiekuńczo-wychowawczo- edukacyjne
11.30 – 12.00 obiad
12.00 – 14.00 leżakowanie
14.30 – 15.00 podwieczorek
15.00 – 16.30 gry i zabawy dowolne, odbieranie dzieci ze żłobka
UWAGA!
Plan dnia w grupie 0 dostosowany jest do indywidualnych potrzeb dzieci
CELE PRIORYTETOWE ŻŁOBKA
- nie zmuszać;
- zachęcać;
- pozwolić dziecku uczestniczyć w różnych sferach życia;
- kierować się mottem:
„Dobry wychowawca,
który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi,
nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy,
nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”
nusz Korczak
CELE PEDAGOGICZNE
Wspieranie rodziny w procesie wychowania małego dziecka;
Opieka nad dziećmi rodziców pracujących, uczących się;
Przygotowanie do przedszkola;
Obszar ochronny, w którym dzieci czują się dobrze;
Teren poszerzania kompetencji;
Bezpieczne wrastanie w społeczeństwo;
Poznawanie samego siebie i swoich możliwości;
Wspieranie rozwoju emocjonalnego.
ZADANIA WYCHOWAWCZE
1. Stopniowe wprowadzanie każdego dziecka w sytuacje sprzyjające opanowaniunowych umiejętności.
3. Umiejętne i optymalne zaangażowanie dzieci w planowane zabawy oraz czynności dnia codziennego.
4. Zaangażowanie w dziecięcą aktywność, pomoc, pytanie i spontaniczną radość, która często może zmienić bieg zabawy.
ZASADY NASZEJ PRACY
- analiza pod kątem bezpieczeństwa zabawek, przedmiotów, sprzętów;
- analiza tzw. trudnych sytuacji, w których praca jest źle zorganizowana;
- eliminacja męczących bodźców, które wyczerpują układ nerwowy dziecka.
Zasada indywidualizacji
- znajomość rozwoju psycho-fizycznego dziecka, zmian rozwojowych, jego potrzeb i możliwości;
- opracowanie indywidualnego planu wychowawczego i pielęgnacji odpowiednio do wieku dziecka
Zasada indywidualizacji może być realizowana przez:
- metodę dowolności- inicjatywa dziecka i samodzielny wybór zabawek;
- metodę stopniowania trudności- dostosowanie pracy wychowawczej do i umiejętności dziecka, stopniowe stosowanie utrudnień właściwych dla etapu rozwoju.
Zasada konkretu
- poznawanie otaczających przedmiotów poprzez:
- dotyk
- ogląd
- manipulacje
Zasada akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem
- akceptacja dziecka
- dostrzeganie i szanowanie uczuć dziecka
- obdarzanie dziecka pochwałą, uznaniem
- umiejętne wchodzenie z dzieckiem w interakcje
Zasada konkretnego postępowania
- jednolitość postępowania
- jednolitość wymagań
Zasada aktywizacji
- metodą budzenia i rozwoju aktywności
- metodą przemienności zabaw
Prawa dziecka wg Konwencji o Prawach Dziecka
W roku 1989 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Konwencję o Prawach Dziecka.
Zgodnie z tekstem Konwencji dzieciom przysługują między innymi:
- prawo do życia i rozwoju;
- prawo do wychowania w rodzinie;
- prawo do swobody myślenia, sumienia i wyznania;
- prawo do prywatności;
- prawo do prywatności korespondencji;
- prawo do wypowiedzi;
- prawo do nauki;
- prawo do tożsamości;
- prawo do informacji;
- prawo do życia bez przemocy i poniżania;
- prawo do stowarzyszania się;
PRAWA DZIECI
- prawo do akceptacji takim, jakim jest;
- prawo do aktywnej, serdecznej miłości i ciepła;
- prawo do spokoju i samotności, gdy tego chce;
- prawo do odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci;
- prawo do snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu na „rozkaz”;
- prawo do indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
- prawo do pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą;
- prawo do aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi;
- prawo do wspólnoty i solidarności w grupie;
- prawo do aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy;
- prawo do zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- prawo do posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można się zwrócić;
- prawo do kontaktów z dorosłymi na zasadzie równouprawnienia;
- prawo do spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi;
- prawo do badania i eksperymentowania;
- prawo do różnorodności doświadczeń;
- prawo do fantazji i własnych światów;
- prawo do nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw;
- prawo do doświadczenia konsekwencji własnego zachowania